Blog en nieuws

Niels Schouten

sr. Industrial Engineer / Director

De gebaande paden en daar voorbij.

Het vak ontwerpen is divers en ook wanneer we specifiek kijken naar product ontwerpen is het nog steeds een veelzijdig en uiterst gecompliceerd traject wat doorlopen wordt. Wanneer ik met mensen praat die niet veel ervaring hebben met productontwikkeling en ontwerpen vergelijk ik het altijd met bergbeklimmen. In dit artikel wil ik graag meer vertellen over het ontwerpproces met het beklimmen van een berg als metafoor.

Als industrieel product ontwerper word je iedere keer weer opnieuw uitgedaagd iets nieuws te ontwerpen wat onderscheidend is en een meerwaarde heeft ten opzichte van al het andere. Het gaat hier om producten met een functie en een zekere aantrekkingskracht voor een potentiële koper of gebruiker. Ieder project vereist dus een nieuw en uniek resultaat. Hoe begin je hier aan? Hoe plan je dit? En wat kost een ontwerptraject nou eigenlijk? Welke route moet bewandeld worden om tot het resultaat te komen wat onze klant voor ogen heeft? De route naar de top is iedere keer anders en in gesprekken met de klant moet er eerst een goed beeld gecreëerd worden om de route naar de juiste top te bepalen.

Het gesprek met de klant is de voorbereiding van de tocht. In het gesprek proberen we een omschrijving te krijgen van hoe de te bereiken top er ongeveer uit ziet en waar deze zich bevind. Bestaan er al soortgelijke producten of is het een totaal nieuw idee? Bij Fabrique Invent maken we aan de hand van het eerste gesprek een soort routekaart met verschillende fasen, een plan om efficiënt en stapsgewijs de top te bereiken. Daarbij proberen we zelf ook al een beeld te creëren en die om te zetten in beeldmateriaal. Is ons beeld van de top gelijk aan die van de klant?

Bij overeenstemming over de route en de duur van de route (schatting prijs en doorlooptijd) pakken we onze spullen en vangen we aan met de tocht. Met de top in zicht worden de eerste stappen gezet, met een flinke tred lopen we omhoog totdat er een splitsing in zicht komt. Linksom of rechtsom? Waar komen de paden uit en hoe lang is elke route? Gaat linksom wel naar de top of belanden we dan ergens waar we niet willen eindigen? Onderzoek, communicatie en ervaring zorgen ervoor dat vaak de juiste route wordt gekozen. Het kan ook zijn dat beide routes boven komen. De ene kan veiliger zijn, de andere korter, echter met het risico dat er toch nog wat meer obstakels om de hoek komen kijken.

Het is van belang dat we bij grote keuzemomenten de klant erbij halen. Vaak zorgen we er dan voor dat we beide opties al een stuk hebben bewandeld, zodat we meer inzage kunnen geven in het verder verloop. Met de kennis van de klant in de branche en onze kennis van productontwikkeling kan dan eigenlijk altijd wel een juiste keuze gemaakt worden. Problemen zijn er om opgelost te worden, echter komt men soms gedurende het traject een obstakel tegen die ervoor zorgt dat doorlopen geen zin heeft. Eisen veranderen door nieuwe inzichten of er moet te veel gecompenseerd worden. In dat geval is het soms nodig een aantal afslagen terug te lopen en een geheel nieuwe route te plannen.

Hemelsbreed is de afstand altijd wel aardig in te schatten, al blijft het moeilijk een tijdsduur te bepalen wanneer men de exacte route en obstakels onderweg nog niet kent. Dit maakt het vaak moeilijk om een vaste prijs op een groot ontwerpvraagstuk te plakken. Uiteindelijk is het doel het behalen van de top, dit doen we dan ook graag. Op de top staan betekent voor ons dat het product klaar is voor seriematige productie en dat het voldoet aan de wensen van de klant. Het moet daarnaast in de meeste gevallen ook getest en gevalideerd zijn. De top is voor ons een feestje waar we graag op proosten. In sommige gevallen duurt de tocht enkele jaren waarin intensief gewerkt is aan uiterst complexe vraagstukken en problemen. Niks is dan mooier om uiteindelijk van het uitzicht te genieten.


Dit artikel is geschreven door Niels Schouten. Niels is bewegingstechnoloog, industrieel ontwerper en tevens directeur bij Fabrique Invent.

Patenten 101.

Wanneer en hoe vraag je een patent aan voor je product?

Theo Wolters

Managing Partner

Excelleer je spreadsheet.

De eerste opdracht van iedere Fabriquer.

Willemijn van Paassen

Technisch Tekenaar (Junior)

Modulair ontwerpen in de praktijk.

Onze senior engineer Mike legt je uit hoe wij modulair ontwerpen en meedenken met onze klanten.

Mike de Jong

Senior Industrial Engineer

Kijk verder

Draai je telefoon een kwartslag, dan ziet onze site er een stuk beter uit!