Maar dat bestaat toch al?
Als ontwerper heb je het vast wel eens meegemaakt, je bent op een feestje en je stelt je voor aan een onbekende. Het is een gezellig gesprek en na het tweede drankje wordt de vraag gesteld: ‘En wat doe jij in het dagelijkse leven?’. Als trotse ontwerper vertel je natuurlijk maar al te graag wat je doet en bij welk bureau je werkt. ‘Oké tof! En wat voor producten ontwerp je dan?’. Je vertelt met welk project je nu bezig bent en dan hoor je die akelige opmerking: ‘Maar dat bestaat toch al?’.
De wereld verandert elke seconde en producten moeten daarin mee bewegen. In de mode is het bijvoorbeeld heel normaal dat je elk jaar je kledingkast omtovert om met de trends mee te gaan. Hierbij is design een beweegreden om een nieuw shirtje te kopen.
Industrieel (product) ontwerpers zijn net als modeontwerpers continue bezig hun producten te optimaliseren. Dit gebeurt zowel bij ontwerpbureaus als bij interne R&D afdelingen (of een combinatie). Bij producten ligt het echter iets anders; als goede ontwerper probeer je een product naast design ook op andere aspecten beter te maken. Deze verbetering kan heel breed zijn, bijvoorbeeld dat het nieuwe product meer functies bezit of dat het gebruiksgemak vergroot is. Tegenwoordig is men gelukkig ook bezig producten te optimaliseren wat betreft carbon-footprint en milieubelasting. Als ontwerper probeer je iedere keer een product te ontwerpen waarbij de levensduur optimaal is. Ook is het slim om na te denken over wat er gebeurd met het product wanneer het wel op een bepaald moment is afgeschreven. Bijvoorbeeld door het product weer in een nieuwe product levenscyclus terug te laten komen, via recycling of hergebruik (dit is overigens een heel interessant onderwerp waar we later nog dieper op in zullen gaan)
Het leven van een ontwerper is dus wel iets meer dan producten ontwerpen die al bestaan. We zijn constant bezig met optimaliseren, nieuwe inzichten, unieke productiemethoden en denken daarbij aan het milieu en de gebruiker.
Als ontwerpers bij Fabrique Invent mogen we aan allerlei verschillende producten werken en worden we iedere keer weer uitgedaagd nieuwe, innovatieve oplossingen te bedenken.